Publiczna Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Krzywosądzy

skrytka na platformie ePUAP: /PSPKrzywosadz/SkrytkaESP

E-mail: psp.krzywosadz@op.pl

Wycieczka Wrocław – Karpacz – Praga – Szklarska Poręba

W dniach od 29 maja do 1 czerwca uczniowie klas: VI, VII, VIII pod opieką pani Anety Sikorskiej, pani Bożeny Kracińskiej i pani Marty Kotlarz udali się na czterodniową wycieczkę Wrocław – Karpacz – Praga – Szklarska Poręba.

Pierwszego dnia odbyliśmy z przewodnikiem spacer po  Starym Mieście szlakiem Wrocławskich Krasnali, zwiedzając rynek z ratuszem, kamiennicki ,,Jaś i Małgosia, plac Solny, mostek Pokutnic, Jatki, ZOO  oraz Afrykarium. Wieczorem dotarliśmy do Karpacza.

Drugiego dnia mogliśmy podziwiać przyrodę Karkonoskiego Parku Narodowego. Od samego rana przywitała nas przepiękna słoneczna pogoda i oczywiście królowa gór Śnieżka. Ciekawostką jest to, że najwyższy szczyt Karkonoszy przez trzysta dni w roku jest przysłonięty chmurami, a my w ciągu naszego czterodniowego pobytu mogliśmy go  podziwiać każdego dnia. Wyruszyliśmy wcześnie rano z panią przewodnik na szlak prowadzący do schroniska ,,Samotnia”. Po drodze  na początku trasy mijaliśmy Świątynię Wang, budowlę skonstruowaną bez użycia gwoździ. Dalsza część trasy to wędrówka szlakiem górskim w kierunku Małego Stawu.  Łatwa, szybka, chociaż miejscami stroma karkonoska trasa doprowadziła nas do schroniska położonego w Kotle Małego Stawu. Tu mogliśmy podziwiać przepiękny górski krajobraz. W czasie wędrówki pani przewodnik opowiadała nam o: tajemnicach i ciekawostkach związanych z Karpaczem, legendach o Złym Duchu Gór oraz  przeprowadzała konkursy tematyczne,  których nagrodą była  przepyszna ,,Krówka”. Po powrocie do pensjonatu i krótkim odpoczynku  udaliśmy się do muzeum ,,Klocków lego i gier wideo”  w centrum Karpacza.

Trzeciego dnia naszej wycieczki udaliśmy się do Pragi stolicy Czech. W czasie podróży pani przewodnik opowiadała nam o historii, kulturze, potrawach i tradycjach Czech. Przeprowadziła także krótki kurs porozumiewania się, wskazała słowa, których nie powinniśmy używać, aby się nie ośmieszyć oraz te które w języku polskim śmiesznie brzmią. Z uśmiechami na twarzach dotarliśmy do Pragi. Na początku przewodnik pokazała nam dzielnicę  Hradczany położoną na prawym brzegu Wełtawy, to tu znajduje się Stary Pałac Królewski, Katedra św. Wita, Złota Uliczka, natomiast na lewym brzegu dzielnica Mała Strana z niezliczoną ilością budynków przedstawiających niemal wszystkie style architektoniczne. Na Starym Mieście mogliśmy podziwiać  zegar astronomiczny Olroj znajdujący się na ścianie Ratusza Staromiejskiego oraz zakupić pamiątki w centrum zakupowym. Spacer po Pradze nie mógł się obejść bez zobaczenia Mostu Karola. W czasie pobytu w Pradze mieliśmy możliwość skosztować przysmaków kuchni czeskiej. Spacerując po mieście skosztowaliśmy przepysznego czeskiego deseru jakim jest trdelnik. Natomiast w przerwie w czasie zwiedzania udaliśmy się na obiad do restauracji, gdzie mogliśmy spróbować: smażeny syr z hranolkami i tatarską omacką, knedliczek z gulaszem, kureci fizek z hranolkami, a na deser przepysznych lodów waniliowych z bitą śmietaną.

Ostatniego dnia  udaliśmy się do Szklarskiej Poręby, gdzie z przewodnikiem starym szlakiem walońskim spacerowaliśmy po Karkonoskim Parku Krajobrazowym. Zobaczyliśmy Złoty Widok, Chybotek,  Wodospad Szklarki, Schronisko Kochanówka oraz Starą Chatę Walońską. Na końcu wycieczki odwiedziliśmy Leśną Hutę, gdzie obejrzeliśmy pokaz produkcji szkła.