Publiczna Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Krzywosądzy

skrytka na platformie ePUAP: /PSPKrzywosadz/SkrytkaESP

E-mail: psp.krzywosadz@op.pl

Wycieczka do Warszawy

W dniach 7 -  9 września uczniowie klas VI-VIII naszej szkoły wraz z opiekunami  panią Anetą Nuckowską, panią Martą Kotlarz i panią Anetą Sikorską udali się na trzydniową wycieczkę do Warszawy.

Pierwszego dnia zwiedzaliśmy miasto. Zobaczyliśmy: Plac Zamkowy, Kolumnę Zygmunta, Rynek Starego Miasta z Syrenką, Pomnik Młodego Powstańca, Mury Miejskie. Wjechaliśmy na XXX piętro Pałacu Kultury i Nauki, gdzie z tarasu widokowego na wysokości 114m podziwialiśmy panoramę stolicy. Pani przewodnik pokazała nam w Warszawie miejsca związane z patronem naszej szkoły Januszem Korczakiem.  Zwiedziliśmy również stadion PGE Narodowy, gdzie z górnej trybuny punktu widokowego mogliśmy podziwiać ten wspaniały obiekt oraz lotnisko im. Fryderyka Chopena na którym z tarasu widokowego obserwowaliśmy przyloty i odloty samolotów. Na koniec dnia pojechaliśmy metrem do Centrum Nauki Kopernik,  w którym znajduje się 450 wystaw tematycznych promujących interaktywną naukę.

Drugiego dnia zwiedzaliśmy Zamek Królewski -  dawną rezydencję Królów Polski i siedzibę Sejmu. Bogato urządzone wnętrza odwołują się do czasów ostatniego króla Polski - Stanisława Augusta. Zachwyciła nas:  Sala Wielka, Rycerska, Tronowa, Sala Canaletta oraz galeria Malarstwa Rzeźby i Sztuki Zdobniczej. Pojechaliśmy również  do Wilanowa. Pałac w Wilanowie i otaczające go ogrody stanowiły letnią rezydencję króla Jana III Sobieskiego.  Mimo zaborów, wojen i okupacji zachowały one niezmienioną formę.

Trzeciego dnia zwiedziliśmy Łazienki - jeden z najpiękniejszych tego typu zespołów w Europie, założony w XVII wieku przez Stanisława Lubomirskiego. Spacerowe alejki zaprowadziły nas do Teatru na Wodzie. Po drodze mijaliśmy Nową Pomarańczarnie, Amfiteatr oraz pomnik Fryderyka Chopina. Byliśmy również w kościele św. Krzyża, gdzie znajduje się epitafium z urną z sercem Fryderyka Chopena. Dokładnie o godzinie trzynastej uczestniczyliśmy w uroczystej zmianie warty przed Grobem  Nieznanego Żołnierza. Na koniec dnia udaliśmy się na cmentarz -  Powązki Wojskowe, gdzie znajdują sie groby żołnierzy, którzy walczyli w czasie polskich powstań oraz I i II Wojnie Światowej. Liczne pomniki i tablice pamiątkowe na nim znajdujące się, również stanowią miejsca pamięci, najsłynniejszym z nich jest pomnik Gloria Victis (Chwała Zwyciężonym), upamiętniający żołnierzy walczących podczas II Wojny Światowej, a przede wszystkim Powstańców Warszawskich, których groby znajdują się wokół pomnika. Na cmentarzu odnaleźliśmy również kwatery Szarych Szeregów z grobami Alka, Rudego i  Zośki.